Henri Coanda

Oameni extraordinari cu idei extraordinare, cu inventii care au revolutionat lumea, dar care cu greu au reusit sa isi valorifice munca, caci Romania este o tara limitata din acest punct de vedere. Fara prea multe sperante!

Henri Coanda, este considerat parintele avionului cu reactie, pe care la experimentat prima data la Paris in 1910. Coanda a devenit celebru datorita efectului mecanismului fluidelot care-i poarta numele –efectul coanda– care a fost brevetat abia in 1934 sub denumire de ”Procedeu si dispozitiv pentru devierea uni fluid intr-un alt fluid”.

henri coanda

Cateva cuvinte despre…

  • Henri Coanda s-a nascut la data de 7 iunie 1886 in Bucuresti unde a si urmat Liceul Sfantul Sava apoi si Liceu Militar din Iasi, unde a absolvit ca sef de promotie in 1905.
  • Este mutat la Iasi din cauza faptului ca era amenintat cu corigenta la matematica, iar tatal lui a facut mutarea pentru o educatie mai severa.
  • Devine un elev exceptional si pasionat de matematica datorita locotenentului Ion Papura.
  • A devenit ulterior ofiter de artilerie.
  • La 19 ani, pasionat de tehnica zborului, construieste machete de rachete si avioane propulsate prin fuzee in cadrul armatei din Dealul Spirii.
  • Studiaza mecanica la Technische Hochschul din Charlottentburg (Berlin), urmeaza cursurile Universitatii de stiinte din Liège ( Belgia) si ale Institutului de electrotehnica din Montefiore, apoi Scoala Superioara de aeronautica din Paris.
  • Cu sprijinul inginerului Gustave Eiffel si a savantului Paul Painlevé a reusit sa obtina aprobarile necesare pentru a efectua experimentele aerodinamice prealabile si a construit primul avion cu propulsie reactiva, avionul cu reactie, fara elice, numit conventional Coanda-1910.
  • Revine definitiv in tara in 1969 ca director al Institutului de creatie stiintifica si tehnica iar in 1970 devine membru al Academiei Romane.

Avionul cu reactie

avion cu reactie

La mijlocul lui octombrie 1910, Henri Coanda, construieste aeroplanul dotat cu propulsor-turbina si nu cu elice. Atrage privirile tuturor la cel de-al doilea Salon de Locomtie Aeriana la Paris.

Era primul avion cu reactie din lume. Nu avea cum sa nu atraga privirele tuturor caci culoarea sa era de un rosu inchis, ii lipsea elicea, longeroanele principale ale aripilor erau fabricate din otel aliat in loc de lemn, erau acoperite cu un contraplacaj in loc de panza utilizata pana atunci, profilul aripii avea o curbura accentuata, cele doua aripi aveau lungimi diferita iar aripa superioara era decalata inainte fata de cea superioara.
Vizitatorii si specialistii nu puteau acepta ca un aeroplam fara elice ar putea zbura.

In timpul unei incercari de zbor in 1920 pe aeroportul Issy-les-Moulineaux de langa Paris, avionul pilot de Coanda a scapat de sub control din cauza lipsei lui de experienta si a luat foc lovindu-se de un zid. Coada a avut norocul sa se proiecteze din avion inaintea impactuli, a avut doar cateva contuzii minore.

A abandonat experimentele datorita lipsei de interes din partea publicului si savantilor vremii.

Alte inventii ale lui Coanda…

  • In 1911 prezinta un aprat de zbor in Reims cu doua motoare cuplate e actionau o singura elice.
  • Intre 1911 si 1914 proiecteaza mai multe aparate de zbor clasice- cu elice cunoscute sub numele de Bristol- Coanda.
  • In 1962, in Romania pune la punct un dispozitiv de detectie a lichidelor din sol.
  • Inventeaza un nou material de constructie, betonul-lemn, folosit pentru decoratiuni.
  • In Golful Persic construieste un rezervor din beton pentru depozitarea petrolului…
Ti-a placut articolul? Recomanda-l: